5–11 Sept 2025
Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach
UTC timezone

Rola fokusu i empirii w dydaktyce mieszanej na styku szkoły i uczelni

Not scheduled
20m
Aula III

Aula III

Wystąpienie ustne // Talk Dydaktyka fizyki // Physics education Sesja dydaktyczna/naukowa III

Speaker

Mateusz Gala (AGH University)

Description

Nauczanie myślenia krytycznego i twórczego na lekcjach przedmiotów ścisłych jest znacznie utrudnione przez pokusy szybkiego dostępu do niezweryfikowanych informacji [1]. Współczesna dydaktyka fizyki staje przed wyzwaniem utrzymania uwagi uczniów w warunkach rosnącej dekoncentracji spowodowanej m.in. nadmiarem bodźców cyfrowych [2].
Fizyka jako nauka z definicji kognitywna nie może zatem polegać wyłącznie na formach podawczych i weryfikujących. Celem wystąpienia jest przedstawienie rozwiązań metodycznych, które z jednej strony wspierają używanie urządzeń mobilnych, a z drugiej angażują uczestniczącą młodzież.
Przedstawione zostaną przykłady prostych projektów do przeprowadzenia w domu lub klasie (por. Rys. 1), których realizacja kształtuje podstawowe kompetencje inżynierskie, uczy opracowania danych pomiarowych i stanowi urozmaicenie zajęć. Zastosowany tutoring sprzyja ponadto wzmacnianiu koncentracji, formowaniu postawy badawczej i przygotowuje uczniów do udziału w zajęciach akademickich na pracowni fizycznej Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej AGH.

References
[1] K. Radosz et al. “Aż 42,7% dzieci w wieku od 4 do 9 lat korzysta ze smartfona”. W: gov.pl – Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (2023), URL: https://www.gov.pl/web/krrit/az-427-dzieci-w-wieku-od-4-do-9-lat-korzysta-ze-smartfona.
[2] Instytut Pokolenia. “Smartfon – problemy i wyzwania. Raport 2025”. In: Instytut Pokolenia (Mar. 2025), URL: https://www.instytutpokolenia.org/wp-content/uploads/2025/03/RAPORT-Smartfon.pdf.

Primary author

Mateusz Gala (AGH University)

Co-author

Dr Maciej Chodyń (AGH University)

Presentation materials