Speaker
Description
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom polskich dydaktyków fizyki od styczniu 2025 roku działa w ramach Polskiego Towarzystwa Fizycznego Sekcja Dydaktyki Fizyki licząca już prawie 100 członków reprezentujących wszystkie poziomy edukacyjne włączając w to również dydaktykę akademicką.
Zadaniem każdej sekcji jest realizowanie celów PTF w zakresie spraw objętych wspólnymi zainteresowaniami naukowymi lub wspólnym charakterem pracy zawodowej jej członków. W związku z powyższym Sekcja Dydaktyki Fizyki swoją aktywność wiąże z badaniami naukowymi w obrębie dydaktyki fizyki (w tym dydaktyki szczegółowej - metodyki nauczania fizyki), a także z popularyzacją fizyki.
Członkowie Sekcji podjęli w ostatnim półroczu szereg działań mających na celu szeroko pojęte wsparcie metodyczne. Utworzona została strona internetowa zawierająca bazę istotnych dla pracy dydaktycznej informacji. W założeniu baza ta będzie przy udziale członków Sekcji nadal sukcesywnie uzupełniana. Zarząd Sekcji przesyła jej Członkom cyklicznie informacje na temat związanych z dydaktyką fizyki ważnych wydarzeń. W ramach Sekcji powołany został też Rzecznik prasowy, którego zadaniem jest przygotowywanie miesięcznych raportów do newsletter-a PTF. Członkowie Sekcji tworzą już pierwsze zespoły robocze.
W roku szkolnym i akademickim 2025/2026 planowane są też webinaria i wykłady otwarte, zaś we wrześniu 2026 roku pod patronatem Sekcji Dydaktyki Fizyki odbędzie się w Warszawie 4 Kongres Nauczycieli Fizyki.
Badania w zakresie metodyki nauczania fizyki to sprawa niezwykle ważna dla współczesnego społeczeństwa. Rzeczywistość w jakiej żyją dziś młodzi ludzie jest inna niż ta, w której dorastali ich nauczyciele i wykładowcy. Dla nich dopływ nowych informacji nie kończy się po wyjściu ze szkoły, czy z uczelni. Zreformować należy więc nie tylko programy nauczania, ale całą metodologię nauczania fizyki. Oznacza to, że potrzeba nam pilnie nowych specjalistów – metodyków fizyki, którzy podjęliby się tego zadania, a przy okazji mogliby się rozwijać naukowo.
Zadanie to może być zrealizowane jednak tylko wtedy, gdy dydaktyka fizyki potraktowana zostanie jako dyscyplina naukowa, a ośrodki naukowe w Polsce umożliwią dydaktykom zdobywanie tytułów naukowych doktora oraz doktora habilitowanego. Problem braku możliwości rozwoju naukowego dydaktyków fizyki podejmowany był już wielokrotnie podczas kolejnych Zjazdów Fizyków Polskich – niestety bez pozytywnych skutków. Nie oznacza to jednak, że należy zrezygnować ze starań – trzeba je wręcz zintensyfikować.
Jednym z głównych zadań Sekcji Dydaktyki Fizyki jest reprezentowanie interesów polskich dydaktyków fizyki na wszystkich możliwych płaszczyznach, a sprawa rozwoju naukowego dydaktyków stanowi w tej kwestii priorytet. Wyrazić należy bowiem obawy, że jeśli problem nie zostanie na czas rozwiązany w niedalekiej przyszłości zabraknie metodyków, a co za tym idzie zabraknie dobrze metodycznie wykształconych nauczycieli fizyki. Następstwem będzie zamykanie w liceach oddziałów z rozszerzonym programem nauczania fizyki (co już niestety ma miejsce), drastyczny spadek abiturientów wybierających fizykę na egzaminie maturalnym (tylko w roku 2024 liczba osób wybierających fizykę na maturze spadła o prawie 3000!) i w konsekwencji spadek liczby kandydatów na studia techniczne i fizyczne oraz niski poziom tych, którzy te studia wybiorą. Najwyższa więc pora by zadbać o dobry fundament polskiej fizyki i włączyć rozwojowi naukowemu dydaktyków zielone światło.