Planowane zmniejszenie liczby godzin dydaktycznych fizyki w szkole jest jednym z efektów małego poparcia społecznego dla tej dziedziny nauki. Pomysł nie spotkał się z istotną reakcją potencjalnych wyborów. Jakość edukacji nie jest była tematem ostatnich wyborów prezydenckich. Inżynieria i nauki ścisłe choć strategiczne nie są dostatecznie istotne dla społeczeństwa.
Wystąpienie będzie...
Przedstawione zostaną założenia teoretyczne oraz opis sposobu wdrożenia wybranych metod dydaktycznych na ćwiczeniach rachunkowych z podstaw mechaniki dla pierwszego semestru fizyki indywidualnej na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego. Metody te obejmują:
- elementy Inquiry Based Learning,
- peer learning,
- gamifikacja zajęć,
- elementy turniejów fizycznych.
Przedstawione zostaną...
Nauczanie myślenia krytycznego i twórczego na lekcjach przedmiotów ścisłych jest znacznie utrudnione przez pokusy szybkiego dostępu do niezweryfikowanych informacji [1]. Współczesna dydaktyka fizyki staje przed wyzwaniem utrzymania uwagi uczniów w warunkach rosnącej dekoncentracji spowodowanej m.in. nadmiarem bodźców cyfrowych [2].
Fizyka jako nauka z definicji kognitywna nie może zatem...